Adventure 2 - Spiritueel ontwaken - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Maarten Snethlage - WaarBenJij.nu Adventure 2 - Spiritueel ontwaken - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Maarten Snethlage - WaarBenJij.nu

Adventure 2 - Spiritueel ontwaken

Door: Maarten Snethlage

Blijf op de hoogte en volg Maarten

02 November 2015 | Indonesië, Ubud

Lieve, Liefste mensen!

Wat voel ik toch onwijs veel liefde en verbinding met mezelf en alles en iedereen om me heen! Ik heb echt een ongelooflijk mooie week gehad, en vandaar dat ik hier graag een stuk over schrijf - met de hoop dat het jullie weet te raken – Want poeh, wat heeft afgelopen week mij veel geraakt.

Precies een week geleden zat ik in hetzelfde internet cafe als waar ik nu dit stuk schrijf. Ik heb veel meer vrije tijd nu ik vandaag begonnen ben met lesgeven en dus stop ik dit keer iets meer tijd en liefde in mijn blog, en vooral die liefde deel ik momenteel het aller liefste. Ga er wel even goed voor zitten, want ik heb een flink stuk geschreven. Heel flink... Geniet!

Dag 1, start van het Inner Beauty Retreat – Vrijwel iedereen die ik had verteld had over deze week had geen enkel idee wat dit retreat inhield en om heel eerlijk te zijn wist ik dit ook niet precies . ‘’Veel yoga, veel mediteren en ik geloof een aantal coach sessies waarbij het tot mezelf komen centraal staat’’ vertelde ik mezelf en anderen wanneer er met een scheef hoofd naar gevraagd werd. ‘’Je mag ervan vinden wat je ervan vindt, maar het voelt gewoon echt als iets waar ik echt bij wil zijn’’ dacht ik dan vervolgens. De kern had ik er van te voren er mooi uitgehaald, maar de week ging nog veel verder dan ik voor ogen had. Ik heb met name ontzettend veel dingen buiten mijn comfort zone gedaan waarbij ik heel veel liefde heb ervaren – en wat vind ik dat toch heerlijk!

Ik was anderhalf uur te laat aangekomen bij Dragonfly Village, het mega luxe en wonderbaarlijk authentieke resort waar ik mijn 3e week in Bali zou verblijven, omdat ik perse mijn vorige blog wilde afmaken en de communicatie tussen mij en mijn altijd vriendelijke maar amper Engels sprekende taxichauffeur niet echt soepel verliep.

Ik begon moeizaam aan het retreat. Mijn ego was heel sterk aanwezig en het lukte me moeilijk om mijn aandacht juist op het nu en mijn ‘zijn’ te richten. Voor de lezers die geen enkele of bijzonder weinig kennis hebben van spiritualiteit – Mijn ego, of mijn onware zelf, is het stemmetje dat komt opzetten die mij afleidt van de pure beleving die zich op het moment voordoet. Ik zie mijn ego als de persoon die ik denk dat ik ben, maar die eigenlijk helemaal niet bestaat (Je kan dit helemaal niet - ik zou er mee ophouden - Wat ben jij een sukkel) – hierbij nemen mijn gedachten het over en in situaties dat ik me moe voel vindt mijn ego het met name leuk om de touwtjes in handen te nemen. Mijn ‘zijn’ of mijn kern ervaar ik als de ik, de Maarten, die ik ben en die dol is op liefde te geven en te ontvangen en nog veel moois. De echte ik.

Ik was ontzettend moe toen Rodolfo, 1 van de coaches, het retreat introduceerde met een workshop over radical honesty. Ik voelde weinig rust en ik trok, zoals mijn vader dat altijd mooi zegt, de witte doktersjas aan die mij laat denken dat ik alles al weet. Ik voelde weinig compassie voor de andere mensen in het retreat en de coaches en leraren die ons deze week zouden begeleiden bij een ‘transformatie’. Ik wist het allemaal wel, dacht ik – Omdat ik heel veel spirituele boeken had gelezen, al een tijdje 2 keer per dag 5/10 minuten mediteerde en ik zo nu en dan een yoga klas volgde (..). Ik was hierdoor bang dat ik een verkeerde beslissing had gemaakt om me op te geven voor het retreat en dacht dat het heel zonde was van het vele geld dat ik in mezelf investeerde. Gelukkig bleek mijn ego helemaal ongelijk te hebben, zoals hij dat wel vaker heeft.

Ik was ervan bewust dat mijn ego ervoor zorgde dat ik niet van de mensen, de sessies en het eten aan het genieten was zoals ik normaal gesproken vaak zo goed en makkelijk doe. Ik wist dat het loslaten van de negatieve gedachten die het ego projecteerde belangrijk was om weer tot mezelf te komen en wat moois uit deze week te halen - en dat lukte me op dag 2.

We hadden de keuze om enkel Raw Organic Food te eten deze week, #maagdraaidezichom, en omdat dit weer iets heel nieuws voor me was heb ik me hieraan overgegeven :

- S’ochtends tot twee keer toe fruit met vreemde poeders en snippers waarvan ik nog nooit eerder gehoord had. S’middags vaak een tot pasta vermormde portie groenten (erg gniepig) en in de avond nog meer groenten – die zich allemaal ook weer als iets veel lekkerders voorstelden en gedurende de hele dag smoothies die alle kleuren van de regenboog hebben gehad. Ik kon me niet herinneren wanneer voor ik voor het laatst een dag geen vlees of vis had gegeten, nu zou ik een week zonder gaan doen?!
Ik had de doom scenario’s al in mijn hoofd waarbij ik door het detoxproces aan de spuitpoep zou raken en niet meer van het toilet zou afkomen. Stom genoeg is het me verontrustend goed bevallen?! Ja, mijn maag raakte wat van streek en er popte inderdaad visueel behoorlijk vaak een pizza, een kapsalon of een flinke hamburger in me op tijdens het mediteren, maar ik heb genoten van (bijna) alle sapjes (groene sapjes zijn goor) en al het mega gezonde gegeten. Ik ben me daarnaast ook veel energieker gaan voelen en dit hielp me er flink bij om mijn ego goed in bedwang te houden.

Naast het ontbijt x2, de lunch en het avondeten zaten enkel de yoga om 08:00 en de meditatie coaching om 10:30 vast in het programma. Daarnaast werden er een conscious language en raw food cooking class, een breathwork, energetic, energetic meditation en coaching sessie, een massage, veel pool time, bezoekjes aan de sauna, de rivier, de SPA en de yoga barn voor een ecstatic dance beleving en dus de radical honesty workshop opgenomen in de planning.

X De yoga – ‘Be in control with my mind’, naast dat er natuurlijk een heel fysiek aspect bij komt kijken. Ik heb hier heel veel stappen in gemaakt en met name de laatste yoga klas waarbij de 7 chakra’s, in alle kleuren van de regenboog, in betrokken werden hebben mij heel erg veel mooie inzichten gegeven. Chakra’s? Wikipedia helpt je verder als er nieuwsgierigheid bij je op komt dagen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Chakra
Mijn ‘schommeligheid’ en vermoedelijk ook mijn hernia is ontstaan vanuit onbalans in mijn 1e chakra, mijn stuitje, waar ik een aantal jaren geleden heel erg hard op ben gevallen. Vanuit de goed gebalanseerde verbinding met de andere chakra’s die ik nu voel kan ik de hele wereld aan, dasechzo, #regenboogregenboog.

X De meditatie coaching, 3 x 10 minuten achter elkaar mediteren en uiteindelijk 2 x 30,wtf?- Dacht mijn ego... - Ik heb nu veeeeel meer geduld dan voorheen en heb zulke mooie dingen gezien en gevoeld. Warmte, liefde en compassie kwamen voornamelijk opborrelen. Daarbij heb ik ervaren hoe fijn het is om mijn aandacht te richten op het in en uitademen van zuurstof en de verschillende energieen die in mijn lichaam tijdens meditatie vrij komen, #zen.

X Conscious Language class – Ik heb deze al een keer eerder gehad in Nederland bij een training voor School @ Sea, maar gelukkig had ik hier de ‘’witte doktersjas’’ niet meer aan. ‘’Hanteer een communicatiestijl waarbij je je controle houdt en je jezelf geen slachtoffer maakt van andermans gedrag of beslissingen’’ was de les - I choose to enjoy happiness and kindness from the moment I rise an I will share these beautiful things with others every day. I am grateful and happy with my body and I can and shall listen to what my body is telling me for the rest of my life – Heb ik uiteindelijk voor mezelf opgeschreven en dit zeg ik nu hardop voor en na ik mijn ogen, mind en lichaam in bed de rust geef om te slapen, #hopefaithlovehappinessbelievedreampeace.

X Raw Cooking class – 3 dames uit Amerika hebben van alles in een blender gegooid en het resultaat was verbazingwekkend lekker. Ik ben een trots hummusfiel nadat mijn portie hummus me tot meerdere malen een mouth orgasm heeft bezorgd, #beterdanaftrekken,bijnadan.

X Breathwork sessie – Naar mijn beleving de dierbaarste ervaring van het retreat - Ademhalen is het!!!! Ik heb me voor 2 uur op mijn adem gefocust terwijk ik door mijn mond in- en uitademde en ik voelde me tijdens en achteraf ongelooflijk high, vrolijk, trots, warm, sterk en liefdevol. Woorden doen deze geweldige ervaring te kort, maar ik weet in ieder geval wel waar ik mijn toekomstige festivals hard op zal gaan! #loveoxygen

X Energetic sessie – Ik ben gaan liggen, heb een intentie voorgesteld waar veel uitdagingen liggen – het omgaan met de angst voor het terugkeren van mijn hernia en het maken van mijn eigen beslissingen – en ben vervolgens geheald door middel van het aanraken van bepaalde energiepunten in mijn lichaam en een hele hoop gedoe waar mijn brein nog geen kennis over heeft. Er is onwijs veel warmte en innerlijke lichaamsenergie vrijgekomen in deze anderhalf uur, en het leuke is dat ik pas echt volledig ben ‘geupadate’ over een dag of , want dit proces kent kennelijk tijd, #zinin.

X Energetic meditation sessie – ''Mediteren vanuit compassie en liefde voor mijzelf en anderen''. Dit is mijn turning point geweest op dag 2. Ik voelde me 1 met alles - met de palmbomen in de verte, de rijstvelden, de lucht, de grond en met alle schitterende personen die in dezelfde ruimte waren. Ik voelde me ontzettend positief en vrij om te doen en voelen wat ik wil. Ik kon alleen maar lachen ,#Iforgiveyou,Iloveyou,sorrrysorrysorry,andevenwhenIhavesomenegativethoughtsnowandten,ItruelyloveandacceptmyselfthewayIam.

X Coaching sessie – Ik neem mijn ‘spiritueel ontwaken’ initiatief mee naar Nederland – dat ja. Ik geniet ervan om zelf positief, vrolijk en liefdevol te zijn en ik deel dit heel graag met anderen. Heb jij hier ook iets mee, tof – dan beteken ik heel graag iets voor je. Zo niet, ook prima en een heel fijn leven verder gewenst! De vorm van dit initiatief weet ik nog niet precies, waarschijnlijk start ik iets via facebook, hierbij zijn tips uiteraard meer dan welkom, #ikwilspringenenvliegen (sorry mams, de signals vertellen me om uit een vliegtuig te springen - Stillloveyou)

X Massage – godverdomme weer geen happy ending, #tochmijnlekkerstemassagegeweestevaah.

X Pool Time – water helpt me ontzettend bij het loslaten van mijn ego en om me kinds en in balans te voelen. Ik heb onwijs veel genoten van de rust die ik kon vinden terwijl ik bubbeltjes aan het blazen was en uitkeek op de rijstvelden en er een bijZONder aangenaam zonnetje aan het schijnen was, #lifeisgood

X Sauna - + kampvuur, heet, heul heet, #lifeISgood

X De rivier, hiken is leuk, water is nog steeds mooi, en wat geeft de natuur ons toch schitterende dingen. Het mediteren ging alleen niet door aangezien we coach Moshe en Mayke waren kwijtgeraakt, maar ja, dat had kennelijk zo ‘moeten’ zijn, #nooitteoudomeendamtebouwen.

X De SPA - gewoon JA!!!, #burnbabyburn.

X Ecstatic dance - iedereen die wel eens op een dance festival is geweest heeft zich vast wel eens verwonderd over die ene dude die als een onwijze gek staat te dansen, zeiknat van het zweet en een groot deel van de dansvloer steelt. Voor de mensen die met mij naar een festival zijn geweest weten dat ik volledig binnen dit profiel pas. Tijdens de Ecstatic dance staat de hele dansvloer vol met deze gekken en mag alles - Ik voelde me helemaal thuis! Alles laten gaan, je meest bezorgingswekkende dansskills laten zien en onwijs veel verbinding met jezelf en anderen voelen stonden centraal tijdens deze anderhalf uur durende dans en ik vond het schitterend, #Ifeellikedancing.

X Radical honesty workshop – Het is belangrijk om naar mijn hart te luisteren en niet naar mijn gedachten. In tegenstelling tot mijn gedachten heeft mijn hart geen reden of een excuus nodig om een beslissing te maken. Vanuit compleet eerlijk te zijn tegenover mezelf en anderen ontstaat er de mooie connecties en hier sta ik helemaal achter, #ditwistdeMaartenmetdewittedoktersjasaandusallang....

Oke, het was een flink boek van een stuk, maar ik doe met dit stuk echt nog zoveel te kort aan de ervaring! Zo is het echt zooooo speciaal wat voor een intieme en dierbare dingen ik heb ervaren met de andere mensen van het retreat en heb ik hier zulke mooie vriendschappen opgebouwd waarvan ik het bestaan niet af wist?! Omdat ik vermoedelijk op een heel ander niveau zit dan de gemiddelde lezer van dit stuk en mijn woorden omtrent deze opgebloeide vriendschappen en ik geen tot weinig begrip zal creeren schuif ik het allemaal af op radicale eerlijkheid. Wat is dat toch onwijs mooi?? En wat is het heerlijk om te typen!!! LIEFDE - LIFE IS GOOD!

De mooie week is voorbij en ik ken ontzettend veel dankbaarheid voor de mensen met en dankzij wie ik deze mooie stappen heb gemaakt op mijn spirituele pad en ben ook heel blij dat ik wat voor de andere mensen in het retreat heb betekend. Ik heb nu nog 3 weken op Bali en vlieg dan naar Kuala Lumpur en vervolgens Thailand. Gister ben ik nog met een aantal leuke mensen van Green Lion naar de waterval hier geweest en heb nogmaals de kracht en de schittering van de natuur mogen ervaren terwijl ik mijn positieve krachten heb gedeeld met anderen in de vorm van betrokkenheid, vriendelijkheid, interesse, liefde en humor. Vandaag ben ik begonnen met het lesgeven op een basisschool en heb gestraald van de overvloed aan de schattigheid. Een heel mooi begin van mijn dag en het ik ook wel lekker dat ik al om 11 uur terug ben en dus nog heel wat vrije uren zonneschijn voor me heb – Of 3 uur achter de pc voor dit blog.

Helaas ligt ondanks de positieve resultaten van het gezonde eten en drinken kennelijk mijn prioriteit nog niet bij het benuttigen van Raw Organic food, want ik ga nu bintangs en cocktails drinken en ga ook voor een flink stuk vlees. Toch heel mooi om ook dat gezonde eten te hebben ervaren en wellicht dat het ooit nog wel mijn prioriteit wordt - Mocht je interesse hebben om mijn personal life coach and cook te worden, send me an email!

Heel erg bedankt voor het lezen van dit onwijs lange, maar hopelijk leuke, stuk! Als je nog ergens vragen over hebt stuur me vooral dan een bericht en dan geef ik met al mijn liefde antwoord.

Een knuffel, en heel erg veel liefde!

Maart, een heel gelukkig man

''I was looking for someone to inspire me, motivate me, support me, keep me focused... Someone who would love me, cherish me, make me happy and I realized that all along I was looking for myself''

• 02 November 2015 - 14:06

Lisa:

Inspirerend, intrigerend en bovenal ontroerend. Ik ben trots op je. Liefde!

• 04 November 2015 - 11:08

Je Moeder:

Lieve Maarten, een mooi verhaal over een hele bijzondere ervaring. Houd dit fijne gevoel vast en neem het mee voor de rest van je leven. Dikke kus, je moeder.

Verslag uit: Indonesië, Ubud

Alleen op ontdekkingsreis in het verre Oosten

Ik bevind me in een levensfase waarbij ik mijn doelen steeds krachtiger weet op te stellen en mijn kwaliteiten leer kennen die mij helpen bij het verwezenlijken van deze doelen. Ik kom eigenlijk steeds dichterbij mijn kern - mijn innerlijke kracht, of Natuurlijke Zijn - wat ik een heel fijn en dierbaar proces vind en ik ben heel erg blij en dankbaar dat mijn situatie het toestaat om een reis te maken naar het verre Oosten waarvan ik vermoedelijk een stuk wijzer en rijker terug kom.

Vorig jaar kreeg ik te horen dat er op twee plekken een hernia in mijn onderrug had genesteld. Ik heb lange tijd heel veel pijn gehad en kende veel moeite met het afronden van mijn Bachelor psychologie. Mijn doel eind 2014 was om een halfjaar te gaan reizen door Azië en ik had deze doelen helaas bijgestuurd toen de prioriteiten ergens anders kwamen te liggen.
Nu heb ik onwijs veel geluk dat ik zo goed als hersteld ben van mijn rugblessure, mijn bachelor inmiddels heb afgerond en in februari 2016 aan mijn Master Training and Development kan beginnen. Dit biedt mij de mogelijkheid om nu dan toch van begin oktober tot vlak voor kerst op ontdekkingsreis te gaan in Azië.

Ik zal jullie op de hoogte houden van de ervaringen die ik heb opgedaan en de persoonlijke ontwikkelingen die ik hierbij heb gemaakt. Voor de liefhebber van Azië zal ik ook de, naar mijn idee, mooiste plekjes noemen die ik tegenkom zodat ik wellicht wat kan betekenen voor diegenen die ook een Azië avontuur willen ondernemen in de toekomst.

Heel veel liefs,

Maarten

23 November 2015

Adventure 3 - Volunteering and coming ''home''

02 November 2015

Adventure 2 - Spiritueel ontwaken

26 Oktober 2015

Adventure 1 - Settelen op Bali (Ubud)
Maarten

Ik bevind me in een levensfase waarbij ik mijn doelen steeds krachtiger weet op te stellen en mijn kwaliteiten leer kennen die mij kunnen helpen bij het verwezenlijken van deze doelen. Ik kom eigenlijk steeds dichterbij mijn kern - mijn innerlijke kracht, of Natuurlijke Zijn - wat ik een heel fijn en dierbaar proces vind en ik ben heel erg blij en dankbaar dat mijn situatie het toestaat om een reis te maken naar het verre Oosten waarvan ik vermoedelijk een stuk wijzer en rijker terug kom. Vorig jaar kreeg ik te horen dat er op twee plekken een hernia in mijn onderrug had genesteld. Ik heb lange tijd heel veel pijn gehad en kende veel moeite met het afronden van mijn Bachelor psychologie. Mijn doel was om een halfjaar te gaan reizen door Azië en ik had dit doel destijds helaas even naast me neer gelegd. Nu heb ik onwijs veel geluk dat ik zo goed als hersteld ben van mijn rugblessure, mijn bachelor inmiddels heb afgerond en in februari 2016 aan mijn Master Training and Development kan beginnen. Dit biedt mij de mogelijkheid om nu dan toch van begin oktober tot vlak voor kerst op ontdekkingstocht te gaan door Azië. Destination 1 is Bali - Indonesië - en ik ben van plan om hier anderhalve maand te blijven waarna ik naar Kuala Lumpur vlieg. Een concreet plan vanaf Kuala Lumpur heb ik nog niet - Wellicht ga ik naar Thailand, of de Filipijnen en ook Cambodja behoort tot de mogelijkheden. Ik wil vooral goed naar mijn gevoel luisteren en mij laten leiden door de ervaringen die ik daar opdoe. Ik geloof dat ik op die manier mijn beoogde doelen zal verwezenlijken en een hele mooie tijd tegemoet ga :) Ik zal jullie op de hoogte houden van de ervaringen die ik heb opgedaan en de persoonlijke ontwikkelingen die ik hierbij heb door gemaakt. Voor de liefhebber van Azië zal ik ook de mooiste plekjes noemen die ik tegenkom zodat ik wellicht wat kan betekenen voor diegenen die ook een Azië avontuur willen ondernemen. Ik hoop dat jullie veel plezier kennen bij het leven van mijn verhalen, ik zal in ieder geval veel plezier beleven bij het opschrijven van deze verhalen, geloof ik zo! Heel veel liefs, Maarten

Actief sinds 07 Okt. 2015